17 Ocak 2008 Perşembe

Yeni Bir Anayasaya Gereksinim Var mı?-2

Prof. Dr. İbrahim ORTAŞ,
Anaysa Nedir? Ne Değildir? Anaysa denilince, toplumsal mutabakat sözü hatırlanır. Neden toplumsalmutabakat? Birlikte yaşamakta zorlanıyor muyuz da toplumsal mutabakataramak zorunda kalıyoruz? Aklı başında, kültürel alt yapısı oluşmuş,ahlaklı, aydınlanmış, kendini aşmış insanın yanındaki insanla birlikteyaşaması için illa yazılı bir belgenin mi olması gerekir?Hem evet hem hayır. İnsan, sorumluluğunun bilinci ile hareket ederse hiçihtiyaç yok. Ancak birileri her şeyi kendine yontuyorsa, insanıkandırıyorsa, insanın yaşam hakkına doğrudan ve dolaylı yoldan tecavüzediyorsa o zaman insana karşı insanı korumak için bir sözleşme senedine vebu senedin uygulanması için kolluk kuvvetlerine ihtiyaç bulunmaktadır.Anayasa asgari koşulda ahlaki normlardır. İnsanın üzerinde anlaştığıölçülebilir, kanıtlanabilir nitelikteki sübjektif olmayan, bölge, yöre vezamana bağlı olmayan ahlaki normlarının yazılı hale getirilmesi ve bu temelüzerinde herkesin bir arada yaşaması ve birbirinin haklarına saygı duymasıilkeleridir. Ne Zamandır Toplumsal Mutabakat Metni HızlanıyorPekala anaysa nasıl bir şeydir ki toplumu bir arada yaşamaya çalışıyor?Birer "toplumsal sözleşme" metni olan anayasa bir toplumun nasılyönetilmesi gerektiği konusunda toplumun geniş kesimlerinin anlaşmasıdır.Yani birbirinin hakkına tecavüz etmesinin engellemesi için yapılan biranlaşmadır. İlk insanın insan olması ile başlayan ve günümüze kadar devameden insanın insanı denetimi altına alam, insanın insana haksızlık etme,insanın insanı boğma girişimine karşı toplumsal sözleşme her zaman olmuşturve ileride de olacaktır. Doğal olarak subjektifizm farklı bakış açılarınınoluşması insanların birbirlerine karşı yasal güç oluşturmasına nedenolmuştur. İnsanlar neden birlikte yaşama asgari koşullarını oluşturmak zorundakalmışlardır? Sanırım bunun açıklanması insanlık tarihinin kısa geçmişindeyazılıdır. İnsanın insan ile iletişim halinde çevresini kontrol etmesi vemülk edinmesi ile başlayan ayrışması beraberinde ilk çıkar çatışmasını dadoğurdu. İnsanın insan ile çıkar çatışması ancak sosyal varlık olarak dabirlikte yaşama ihtiyacı zorunlu olarak belirli konularda anlaşmayı dagetirmiştir. İnsanın, insanın yaşam haklarını ihlal etmesinin önünegeçilmesi için konulmuş kurallarıdır. Anaysa insana karşı insanın yaşamagüvencesi belgesidir. Yoksa diğer canlılardan korunmak için geliştirilmişzırhlı kalkanlar değildir.(DEVAMI VAR)

Hiç yorum yok: